Henschotermeergames (24/7/2013)

Woensdagavond 24 juli werd de eerste van de twee Henschotermeergames editie 2013 gehouden, waarbij ik meedeed aan de run-swin-run. Op de één of andere manier klinkt dat toch beter dan lopen-zwemmen-lopen of ren-zwem-ren. Werd Nederland aan het begin van de dag nog bang gemaakt door een weerwaarschuwing i.v.m. zwaar onweer, vanaf 5 uur ’s middags brak de zon definitief door en waren de weersomstandigheden bijna perfect. Dat had de organisatie in ieder geval heel goed geregeld *).

Start/finish lag op een andere plek ten opzichte van eerdere edities. Dat hield in dat de ‘wisselzone’ dit keer voornamelijk uit zand bestond, in plaats van gras. Kortom, zand in de schoenen tijdens de tweede loopronde gegarandeerd. Na het bekijken van het parcours op de site dacht hoopte ik dat het zwem gedeelte bestond uit slechts één keer naar de overkant heen en weer zwemmen. Omdat dat niet zo ver was had ik het idee om ‘gewoon’ in mijn hardloopkleren en schoenen te gaan zwemmen, puur als voorbereiding op de Tough Dirt Run op 5 oktober waarbij je ook een paar keer door het Henschotermeer moet. Maar nadat duidelijk was geworden dat men twee keer heen en weer moest zwemmen besloot ik om dan ook maar op de normale wijze te gaan zwemmen. Vooraf kwam ik redelijk veel bekenden tegen, wat de sfeer verhoogde. En ik noem bewust geen namen, want dan is de kans levensgroot dat ik er toevallig een paar vergeet en levert dat scheve gezichten op.

Dan de wedstrijd. Dat ging niet helemaal lekker. Waar ik tijdens trainingen redelijk lekker loop en ook steeds minder door het linkerbeen heen lijk te zakken, was het direct na het startschoot raak. Ik kwam niet in mijn ritme, althans niet in een lekker ritme. De eerste loopronde was harken in het kwadraat. Dan is het ook niet verwonderlijk dat het zwemmen ook niet lekker ging, hoewel je wel een (groot) deel van het zwem gedeelte kon lopen. Probeer maar eens met een bijna maximale hartslag borstcrawl te zwemmen. Ik garandeer je dat je dat niet lukt. Tegen de tijd dat mijn hartslag enigszins was gezakt was ik al bezig met het laatste stuk zwemmen. Daarna was het proberen zonder al te veel zand de schoenen aan te trekken. Dat lukte redelijk goed, omdat mijn buurman in de wisselzone, Falco, zo slim was om een teiltje mee te nemen. Eenmaal gevuld met water kon je na afloop daarin snel je voeten van zand ontdoen en ‘schoon’ (ahum) de schoenen in. De tweede loopronde ging langzamer dan de eerste, uiteraard zou ik zeggen, maar het loopgevoel was in ieder geval beter.

Na 32 minuten (en een handvol seconden van de hand van een medewerker van de houtzagerij) kwam ik over de finish. Niet direct in de top 10 (ook niet top 30 overigens), maar dat was ook niet verwacht. Dankzij het lekkere weer dook ik na afloop nog even het water in, als een soort douche of bad.

Na de run-swim-run werd er nog een estafette gehouden. Ook hierbij veel snelle deelnemers. Opvallend overigens dat er dit jaar veel meer deelnemers meededen dan de vorige keren. Kennelijk voorziet de Henschotermeergames in de behoefte om door de weeks lekker in wedstrijdverband bezig te zijn. Het zal ook aan de locatie liggen, want die leent zich uitstekend voor dit soort evenementen. Daarnaast is de organisatie goed en heeft men, mede door de organisatie van enkele grote evenementen (zoals Bridge-to-bridge en Rokjesloop) genoeg ervaring om een evenement goed te organiseren. Wat dat betreft een compliment voor de organisatie en de vrijwilligers. Schrijf maar in de agenda: 14 augustus wordt de tweede versie van dit jaar gehouden.

‘Héé, ik lees helemaal geen kritische noot’ zal de oplettende lezer opmerken. Inderdaad, geen kritiek: je krijgt exact wat men vooraf duidelijk maakt, dus voor onaangename verassingen kom je niet te staan. Een aanrader voor degenen die hier nog nooit aan hebben meegedaan, zie ook het programma voor de volgende keer.

Henschotermeergames 24 juli 2013
Startnummer (zonder naam maar deels met leeftijd).
Henschotermeergames 24 juli 2013
Zwemparcours (‘het is stil aan de overkant’).
Henschotermeergames 24 juli 2013
Wisselzone, met medeloper Falco.
Henschotermeergames 24 juli 2013
Na de start midden in het veld.
Henschotermeergames 24 juli 2013
Daar is geen six-pack meer te zien.
Henschotermeergames 24 juli 2013
Fraaie actiefoto tijdens het zwemmen.
Henschotermeergames 24 juli 2013
Onder de ruitenwisser: een flyer voor het goede doel (maar eigenlijk is het ‘vervuiling’).
Henschotermeergames 24 juli 2013
De perfecte hersteldrank, een milkshake van McDonalds.

*) voor de kritische lezers: ik weet ook wel dat de organisatie echt geen invloed op het weer had.

Dit bericht werd geplaatst in Sport van Sporter 2013. Bookmark de permalink .

2 reacties op Henschotermeergames (24/7/2013)

  1. Onno zegt:

    Leuk verslag en bij het zwemmen kijkt de man zeer “verrast” naar je. Het enige smetje is volgens mij de wisselzone:))

  2. Was hartstikke gezellig en inderdaad goed georganiseerd. Je zat mooi 4 minuten voor me. Maar met wat meer zwemtraining ga ik in augustus dichterbij komen 🙂 Maar dan loop je hopelijk weer lekkerder!
    Leuk dat we nu eens samen in een wedstrijd zaten.

Geef een reactie

