Asics DynaFlyte — eerste indruk

Asics DynaFlyte

Onlangs ontving ik het nieuwste model hardloopschoen van Asics, de DynaFlyte. Die kreeg ik niet zomaar, daar moet ik wel wat voor doen, of beter gezegd mee doen: testen. Mensen die mij wat beter kennen zullen wellicht denken ‘huh, jij bent toch niet zo’n fan van Asics?‘ Ach, dat valt wel mee. In het verleden heb ik diverse modellen hardloopschoenen van Asics aan mijn voeten gehad. Ooit, en dan hebben we het over de vorige eeuw, had ik de Gel-90 en daarna de Gel-101 of de Gel-110 (zelfde cijfers, alleen in een andere volgorde en dat had weer met de anti-pronatie correctie te maken). Weer later had ik de A6 Gel, een zeer goede hardloopschoen die jarenlang populair was onder serieuze en ervaren hardlopers. Bij die schoen leek Asics het uiterlijk tegengesteld aan de functionaliteit gemaakt te hebben. Hoewel … dat waren andere tijden. Wat ik wel wil aangeven: het waren drie prima hardloopschoenen.

Later, ik meen 2005, kocht ik de Asics Nimbus: een rib uit mijn lijf (wat zeg ik, eerder een hele borstkas), maar dan had je ook wat. DE topschoen van asics. Nou … die topschoen beviel van geen kanten. Veel te zwaar, lomp en … elke keer dat ik er op liep had ik ‘brandende’ voetzolen. Dat zorgde er voor dat ik geen Asics meer hoefde. Er waren en zijn voldoende alternatieven ook al weet ik dat Asics best interessante schoenen in de collectie heeft, denk bijvoorbeeld aan de Noosa, de DS Racer of de 33-serie. Maar het was simpel: Asics kwam er bij mij niet meer in.

Tot een paar weken geleden de vraag kwam of ik interesse had om de DynaFlyte te testen. Uiteraard, mede omdat het Test Lab om werk verlegen zit. Met de DynaFlyte wil Asics het beste van ‘comfortabel’ en ‘snelheid’ combineren middels onder andere de Dynafoam tussenzool. Wacht … hier ga ik geen opsomming geven van alle technische aspecten, er zijn al genoeg sites en blogs waar het knippen en plakken hoogtij viert. Wil je meer weten over de DynaFlyte lees dan de duidelijke uitleg bij Losse Veter.

Asics DynaFlyte

Hierbij de eerste indruk van de DynaFlyte. Haal de schoen uit de doos en je hebt geen saaie schoen in handen. Een fraai grijs/wit bovenwerk en een tussen- en buitenzool die als kleurrijk bestempeld kan worden. Wat dat betreft lijkt deze schoen uitermate geschikt voor de zogenaamde derde loopgolf waarbij hardlopen gecombineerd wordt met lifestyle en het uiterlijk minstens zo belangrijk is als het sportieve deel. Sterker nog, het lijkt wel of ‘zien en gezien worden’ steeds belangrijker wordt. Deze zogenaamde hardloophipsters lopen net zo makkelijk de hele dag op een hardloopschoen, dus het comfort moet dan wel goed zijn.

Eenmaal de schoen aan de voeten valt op dat het toch best een zware schoen is, ook al pretendeert Asics dat dit de eerste ‘topschoen’ is met een gewicht lager dan 300 gram. Ook zit de schoen duidelijk om mijn enkels, waarmee ik wil zeggen dat deze de enkels goed omsluit. Al wandelend valt de afwikkeling op, die is goed, evenals de wandeldemping (is dat een officieel testcriterium?). Kortom, we kunnen concluderen dat het eerste gebruik, simpel wandelen, positief wordt ervaren.

De volgende stap is hardlopen. Ook al heb ik er inmiddels op hard gelopen, het is te vroeg om nu al een definitief oordeel te vellen (en ja, er zijn genoeg sites dan wel blogs waar men met een stalen gezicht een review presenteert op basis van één of twee keer hardlopen … volstrekt lachwekkend).

Voor degenen die nu al enthousiast zijn, en waarom ook niet, let even op: de schoen kost €160,- Nee, ik heb geen typefout gemaakt, het is echt zo.

Binnenkort volgt deel twee, het deel waarin de DynaFlyte is getest onder hardloopomstandigheden. Wordt vervolgd …

Asics DynaFlyte

Asics DynaFlyte

Dit bericht werd geplaatst in Hardloopschoenen, Review en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Asics DynaFlyte — eerste indruk

  1. Nadat de A6 eruit ging, geen fijne, betaalbare hardloopschoen voor op de weg gevonden van Asics. Paul en ik hebben er jaren prima op gelopen. Als je veel in het bos loopt is de Fuji Attack een goed alternatief. Dus ben benieuwd naar de hardlooptest van je. Alhoewel ze inderdaad knap prijzig zijn 😦

  2. Gert zegt:

    Vandaag ook even op testgelopen. Die forse demping bij de hak (wandelen) hoeft van mij niet, maar ik was aangenaam verrast door de fijne demping onder de voorvoet.

  3. Ik ben helemaal weg van de Asics Cumulus met de smalle leest en heb inmiddels ook de Fuji Trabuco en de Attack voor trailloopjes! Het moet net passen qua vorm en loopstijl!

  4. Ben echt benieuwd naar je hardloop review, ik zit er sterk aan te denken om ze aan te schaffen. Dan kan ik in de tussentijd nog even sparen.

  5. ghostbiker68 zegt:

    Ik ben een Asics Nimbus man in hart en nieren sedert ik met marathon lopen ben begonnen, maar sedert vorig jaar vind ik deze veel lichtere Dynaflyte een topper om mijn marathon races mee te lopen. Voor de trainingen blijf ik gaan met Nimbus, de extreme demping biedt voldoende bescherming tegen de meeste loopblessures. Echter 3 opéénvolgende PB’s gelopen met Dynaflyte. Ik kijk wel erg uit naar de Nimbus 19, nu ook een combinatie van foam en gel voor de demping, en dus ook een pak lichter en dus finaal sneller als race schoen.

Geef een reactie

