Trainingsweek begin augustus 2016

F.I.T. sportbalsem

Zomerperiode, zoveel gebeurt er niet. Zeker niet op wedstrijdgebied, dan maar terug grijpen op een verslag van de laatste trainingsweek, die begon op zondag 31 juli.

Even wat achtergrondinformatie: technisch gaat het hardlopen niet helemaal lekker. Zo kwam ik, hardlopend, begin juli een goede bekende tegen die zei ‘zo man, ik herkende je bijna niet, wat loop jij beroerd‘. En bedankt. Nee zonder gein, het is een zeer ervaren hardloper die diverse keren tijdens de marathon onder de 2.30 is gedoken. Van zo iemand neem je dat eerder aan dan van een ander. Ik moet hierbij aangeven dat het op dat moment ook inderdaad zeer beroerd aanvoelde en dat had niet veel met de warmte te maken. Inderdaad, die betreffende dag was het behoorlijk warm, toen nog wel.

De opmerking was voor mij echter wel de reden om wat meer werk te maken van de o zo nodige oefeningen. Niet alleen oefeningen om de ‘linkerkant’ sterker te maken, ook de alom bekende en verfoeide core-stability oefeningen. Ik weet het: je moet ze doen, maar je doet ze bijna nooit. Meestal denk je er aan als je s’avonds laat de hond uitlaat en daarna heb je er geen zin meer in. Dat moest anders, zoveel was mij wel duidelijk.

Kortom, ik moest weer terug naar de basis. Wat mij betreft is dat: inlopen, oefeningen, een klein rondje op tempo, weer oefeningen, klein rondje tempo, rust, grote ronde tempo en dan uitlopen. Hoe simpel wil je het hebben? Voor het gemak kies ik dan voor het bos achter het huis: zachte ondergrond en ‘vaste’ rondjes. Waarbij ik mij niks moet aantrekken van toevallig passerende wandelaars of andere hardlopers, die oefeningen zijn nou eenmaal nodig. Dus zie je een keer een kale vent in sportkleding op de grond liggen dan heeft dat niks met mierenneuken te maken, maar wordt er hard gewerkt aan de core.

Op naar de trainingen. Op zondag (31 juli) ben ik al vroeg in het bos, een regenachtig begin van de dag. Omdat ik ambassadeur ben van F.I.T. Sportbalsem loop ik regelmatig in het fel groene shirt mijn ‘rondjes’. Zo ook deze dag, maar of het nou met het vroege tijdstip of met de vochtige omstandigheden heeft te maken weet ik niet, feit is dat ik geen enkele hardloper ben tegen gekomen. Daar ga je dan als wandelende reklamezuil.
Overigens gaat het hardlopen op zich best lekker, zodanig dat ik het vaste grote rondje in een strakke tijd loop. Mooi, dat geeft een goed gevoel.

Maandagavond loop ik weer in het fel groen, nu kom ik slechts een paar hardlopers tegen. Opvallend hoe weinig hardlopers ik trouwens in het bos tegen kom. De voorgaande jaren struikelde je bijna over de hardlopers, als je nu wil struikelen moet je bewust boomwortels opzoeken. Wat mij van deze training is bijgebleven is het feit dat er een hond blaffend en grommend achter mij aanliep. Der hörer… overigens zijn honden niet toegestaan in het bos, maar dat heb ik wijselijk niet tegen de eigenaar gezegd.

Dinsdag is een regendag, en is het bos moeilijk te belopen. Dat blijkt ook als ik tijdens de ‘grote ronde tempo’ in een bocht uitglijd. Het levert geen blessure op, wel is het reden om het tempo te verlagen.

training begin augustus 2016

Woensdag is fietsdag. Ik probeer altijd twee keer per week te fietsen en op welke dag is dan weer afhankelijk van de weersomstandigheden. Het is simpel: bij regen wordt er niet gefietst. De woensdag begint wat dat betreft niet hoopvol, maar in het begin van de middag wordt het droog en tegen 4 uur kan ik op vrijwel droge wegen fietsen. Wel staat er een flinke bries, maar daar trap ik voor de verandering eens dwars doorheen. Het fietsen gaat heerlijk en afloop gaan de oefeningen ook als vanzelf. Dit is een topdag en zo voel ik mij ook.
Sterker nog, als men mij nu een startbewijs geeft voor de keistadtriathlon dan duik ik bij wijze van spreken meteen het water in. Een tijd geleden gaf ik aan dat ik daar wel aan mee zou doen, maar daar ben ik van terug gekomen. De reden is simpel: een paar dagen voor het evenement krijgen wij de sleutel van onze woning en dan zal 3 dagen ‘slopen’ niet echt bevorderlijk zijn om te zwemmen. Voor je het weet ben je verdwenen in het donkere water van de Eem en waart mijn geest daar voor de rest van de eeuwigheid rond.

De donderdagse training gaat ook als een dolle: de tempo’s zitten er goed in en de oefeningen gaan ook weer als vanzelf. Kortom: niks te klagen.

Vrijdag verloopt ook redelijk, ik kan de kilometers maken en voor het gevoel gaat het redelijk. Wel moet ik zo nu en dan inhouden om Pokemon-Go spelende wandelaars te ontwijken.

Op zaterdag ga ik weer vroeg, ook nu weer in het felgroene sportshirt. Ik weet het: ik lijk wel een zendeling die de boodschap van F.I.T. Sportbalsem aan de man moet brengen. Het lijkt eerder een soort ‘geef die vent het bos voor zichzelf’-shirt, want ook nu kom ik werkelijk he-le-maal niemand tegen. De hoofdreden zal wel de regen zijn, maar kom op: hardlopers zijn toch niet van suiker.
Wel gaat het lopen niet als vanzelf en ook de oefeningen gaan met de nodige moeite. Ach ja, zo’n dag heb je er allemaal wel eens tussen zitten, zullen we maar denken.

Zondag heb ik het idee om snel te beginnen, maar al in de eerste ronde voelt dat niet echt tof aan. Ik ben de moeilijkste niet wat betreft het aanpassen van plannen, zeker niet om over te gaan op het alternatief: tempo fors naar beneden. En zo wordt er gedribbeld en gejogd en kom ik zowaar andere hardlopers tegen. Één kan ik zelfs blij maken met een proeftube van F.I.T.: de reden is dat ik hem ken en hij bijna altijd ook op zondag zijn rondjes in het bos loopt.
Aan het einde probeer ik nog een ronde snel, maar waar ik verwacht een strakke tijd te lopen geeft de stopwatch toch 15 seconden meer aan, wat mij brengt tot de volgende vraag/stelling: Is de stopwatch nou zo snel of ben ik zo langzaam?

Op naar de volgende trainingsweek, die er grofweg hetzelfde uit zal zien: twee keer fietsen (hoewel dat afgelopen week één keer was) en voor de rest rondjes in het Schothorsterbos afgewisseld met oefeningen. Spannend is het allemaal niet, het doel is duidelijk: technisch beter hardlopen. En voor de Amersfoorters dan wel Hooglanders: wie weet kom ik jullie nog wel tegen in het Schothorserbos.

Dit bericht werd geplaatst in Hardlopen, Sport van Sporter 2016 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Trainingsweek begin augustus 2016

  1. Pingback: Koppeltraining fietsen-lopen | Joost van Loo

Geef een reactie

