Sporthorloges en de Garmin FR 25

sporthorloges

Begin dit jaar overleefde mijn Vivoactive van Garmin een crashtest niet, waarna ik weer was aangewezen op de ‘oude’ Nike Sportwatch. Jammer, want de Vivoactive was een prima sporthorloge. Overigens was/is er met de Sportwatch van Nike ook niet veel mis, op één punt na. Nou ja, eigenlijk twee punten.
Ten eerste heeft de Sportwatch regelmatig problemen om het GPS signaal op te pikken: sta je zomaar 5 minuten te wachten, waarna je in arren moede maar gaat hardlopen met alleen de stopwatch. Het tweede minpunt heeft niet zozeer met de Sportwatch te maken, maar meer met het feit dat Nike geen mogelijkheid biedt om de gegevens te exporteren naar Strava. Want ‘staat het niet op Strava dan heeft het niet plaatsgevonden‘. Via een omweg kan je gegevens naar Strava overzetten, maar dat ging bij mij de laatste tijd niet meer soepel.

Tijd voor een ander sporthorloge. Laat ik nu tot het uitstervende ras horen dat eigenlijk tevreden is met slechts start/stop, tussentijden, gps-gegevens en eenvoudig uploaden naar Strava. Omdat ik al tevreden was over Garmin koos ik bewust voor een nieuwe Garmin, onder het motto dan weet je wat je hebt. Het werd de Forerunner 25, met daarbij als extraatjes een stappenteller (loop ik aan de einde van de dag met de hond toch weer een paar meter extra om de minimale hoeveelheid stappen te zetten), eenvoudig koppelen met een bestaande hartslagband en notificaties op het scherm als ik berichten op mijn smartphone ontvang (wel bluetooth aanzetten op de smartphone en de apparaten verbinden).

Instellen ging als een zonnetje, koppelen met de app ging bijna als vanzelf (kwestie van de Vivoactive verwijderen en de FR25 toevoegen), bij gebruik heb ik binnen 10 seconden GPS-signaal en de start/stop-knop is zeer eenvoudig in gebruik. Na thuiskomst staan de gegevens bij wijze van spreken eerder op Strava dan dat ik de veters van mijn hardloopschoenen heb losgemaakt. Dat voor een schappelijke prijs van nog geen €130.
Verder nog: duidelijk scherm(pje) en eenvoudig switchen van verstreken tijd naar snelheid naar hartslag (alleen als je een hartslagband hebt, maar dat is logisch) naar actuele tijd en weer naar verstreken tijd.
Nadelen? Allicht, denk aan het feit dat je niet kan vastleggen welke activiteit je verricht (hardlopen, wandelen, fietsen, zwemmen, maar dat kan je bij Strava zelf achteraf wijzigen) en ik schat dat het horloge niet geschikt is voor zwemsessies (net zoals de Sportwatch van Nike overigens). Daarnaast wordt de hartslag alleen gemeten via een hartslagband (met Ant+) en niet via een sensor in het apparaat zelf. Ook niet mogelijk: hartslag volgen/bekijken als je geen activiteit meet (in normaal Nederlands: als je niet op de startknop hebt gedrukt). Gezien mijn wensen vind ik dat geen probleem.

Ik weet dat er vele, vele alternatieven zijn, maar die hebben ofwel functies waar ik niet snel gebruik van zal maken, ofwel zijn schreeuwend duur dankzij de extra functies.

Conclusie: de Forerunner 25 van Garmin is een eenvoudig en voordelig GPS hardloopsporthorloge, met wat extra’s zoals stappenteller en tonen notificaties bij berichten op de smartphone. Niet meer en niet minder. De adviesprijs van dit (overigens als twee jaar op de markt aanwezige) horloge is verrassend laag, te weten €130, waardoor de prijs/kwaliteit verhouding als ‘zeer goed’ is te bestempelen.

Zoals aangegeven, het horloge is al twee jaar op de markt, dus wellicht dat Garmin binnenkort dit model uit het assortiment zal halen. Tot die tijd is het een goed alternatief voor wie momenteel een simpel hardloophorloge zoekt. Beetje surfen op internet voor een voordeligere prijs en een passende kleur (horloge is dus in meerdere kleurstellingen leverbaar).

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .