Interview in de A t/m Z Gazet

A t/m Z Gazet

De A t/m Z Gazet hier, mogen we wat vragen stellen?
Zoooo, dat is een tijd geleden. Dat jullie mij nog weten te vinden.

Begin september hebben we een hardloopspecial met daarin wat achtergrondverhalen. In het verleden hebben we al eerder contact gehad, vandaar dat we aan jouw dachten.
Dat is mooi. Kom maar op met de vragen.

Waar sta je de komende tijd aan de start nu het hardloopseizoen weer begint?
Nou, dan beginnen we meteen met een dikke tegenvaller. Zoals het er nu voorstaat is de kans niet al te groot dat ik ergens aan de start zal verschijnen. Om jullie vervolgvraag voor te zijn, dat heeft te maken met het feit dat mijn linkerkuit nogal snel problemen geeft.

Dat lijkt mij vervelend
Dat is voorzichtig uitgedrukt. Het is simpel: als ik veel kilometers maak of in een wat hoger tempo hardloop dat is de kans groot dat ik last krijg van de kuit. Dus momenteel loop ik èn geen grote afstanden èn in een laag tempo. Ik wist niet dat ik zo langzaam kon lopen. Dan is het ook nog eens zo dat ik last krijg na drie soms vier dagen achter elkaar hardlopen. Waarbij opgemerkt dat het wel de goede kant op lijkt te gaan. Fanatiek als ik ben zoek ik in dergelijke situaties via de loopkalenders al snel weer evenementen. Waarbij ik dan meestal tijdens het zoeken al een pijnscheut in de kuit voel. Kortom, alleen daarom kijk ik niet verder vooruit dan twee weken.

Aquajoggen als alternatief?
Zeg, leven jullie nog in het stenen tijdperk of zo? Het alternatief bestaat uit fietsen. Niet dat dat ideaal is, maar ik ben in ieder geval in beweging. Dat fietsen hip is blijkt wel uit het feit dat ik tegenwoordig heel veel fietsers tegenkom, want ik neem niet aan dat die allemaal geblesseerd zijn, dus niet dat het veel gemankeerde hardlopers zijn die zo nodig ook moeten fietsen. Over stenen tijdperk gesproken, het valt mij op dat er genoeg fietsers zijn die zonder helm fietsen. Die sporen toch niet?

Nu je het toch over fietsen hebt, als wij de berichten mogen lezen zijn de meeste racefietsers toch asociaal bezig?
Ho ho, nu overdrijf je enorm. Uiteraard zijn er asociale wielrenners, maar dat heb je bij hardlopen ook. En ook bij voetbal, hockey en tennis. Kortom, dat komt overal voor. Maar als je het daarover wilt hebben, dan kan ik ook wel even de tijd ‘vollullen’ over wat ik op de fiets mee maak met automobilisten, scooterrijders, wandelaars, hardlopers etc dat bij mij tot hartkloppingen leidt. Het is dat ik geen camera bij mij heb tijdens het fietsen, anders had ik een flinke hit op Youtube.

Oei, we hebben een gevoelig onderwerp te pakken.
Valt wel mee hoor, maar kennelijk schrijft het lekker weg over asociale fietsers. Waar ik mij wel op betrap is dat ik meer uitkijk naar de de nieuwe Bicyling dan naar de nieuwe Runner’s World. Wellicht niet zo vreemd als je mijn review van dat blad voor de geest kan halen (die kan men hier lezen, red.). Wees gerust, hardlopen en dan vooral het zelf doen, blijft mijn tweede sportliefde. Hoe minder ik geblesseerd zal zijn hoe meer ik zal hardlopen, ga daar maar van uit.

Hardlopen tweede sportliefde, wat is dan de eerste sportliefde?
Voetbal. Om zelf te doen prachtig, maar niet als vijftigplusser. Om te kijken is het ook leuk, los van al dat vervelende gedrag. En ja, ik kop hem vast in: het is momenteel als Ajax-fan niet de meest vrolijke voetbaltijd. Maar geloof mij, het zal snel beter gaan. En over eerste dan wel tweede sportliefde: eigenlijk is triatlon, zonder ‘h’ dus, net iets leuker dan hardlopen. Maar ja, dat zwemmen nietwaar. En dan heb ik ook nog eens het probleem dat ik geen opbergruimte heb voor een racefiets, anders had ik al lang mee gedaan aan triatlons. Dan ben ik geen onderdeel van de huidige triatlonhype, want 30 jaar geleden deed ik al regelmatig mee aan kwart- en achtste triathlons. Toen nog met een ‘h’, heh heh. Overigens, als iemand toevallig een racefiets voor drie dagen beschikbaar had gesteld, dan had ik graag met de Keistadtriathlon meegedaan, want eerlijk is eerlijk, niks is mooier of leuker dan meedoen met een evenement bij jouw woonplaats.

Jaja, daar geloven wij niks van met dat kuitprobleem in ons achterhoofd.
Klopt, maar voor deze triatlon durf ik het risico wel te lopen. Beetje “sportin’ on the edge“. Niet verstandig ik weet het. Maar ach, de hardloopwereld lijkt uit zoveel brave personen te bestaan dat een beetje reuring wat leven in de brouwerij brengt. Weet je, laatst kwam ik, via via, een soort Khalid Choukoud situatie tegen. Even het geheugen opfrissen: Choukoud werd ooit geïnterviewd in kleding van merk A terwijl hij werd gesponsord door merk B. Dat leverde toen een rel op. Zoiets, wel uiteraard op kleiner niveau, kwam ik tegen bij een Frontrunner. Allemaal strak in de kleding en met schoenen van Asics, maar tijdens een wedstrijd op schoenen van een bekend Amerikaans merk. Simpelweg omdat die schoenen een betere grip bieden. Kijk, dan glimlach ik toch eens flink. Bij nader inzien vraag ik mij af of het vermeld moet worden, want dat levert mij vast wel weer gezeik op. Hoewel dat in deze situatie een vervolgblog zal opleveren.

Genoeg over anderen, heb je nog aanbevelingen?
Zeker, denk aan de Keistadtriathlon. Zwemmen in de haven van Amersfoort, fietsen door de polder en een stukje hardlopen in de stad, volgens mij krijg je het niet snel fraaier. Maar wellicht dat de krant later uitkomt. Dan kan ik de Halve van Hoogland nog noemen. Voor de rest twee aanraders die binnenkort plaatsvinden, te weten de Bosmarathon in Soest en de Vlasakkerloop in Amersfoort-Birkhoven.

Dank voor het interview en succes met trainen.
Dank je wel. O ja, krijg ik straks nog wel een exemplaar van de A t/m Z Gazet? Is voor mijn plakboek.

Plakboek? In welke eeuw leef jij? Je kan een digitale versie van het interview krijgen!
Wat jij wilt.

 

Bovenstaand ‘interview’ verschijnt, al dan niet bewerkt, begin september in de hardloopspecial van de A t/m Z Gazet.

ĺ

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Amersfoort, Amersfoort en omstreken, Atletiek/triathlon, Blessure, Triathlon en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.